Projecte del Besòs a Collserola passant per l'hort

11-11-2015

Com es pot resumir tot açò en beneficis per a la societat? Amb un projecte Jardí-Viver en l’espai-terreny de l’institut, on el jardí servirà d’ecosistema en el que serà possible aprendre gran part dels continguts de ciències naturals per a tot l’institut, a més de taller pràctic per als alumnes de 3ºC de diversitat, que seran els que s’encarreguin del manteniment i de la posada a punt del jardí. Si ens referim a viver és perquè part de l’espai serà dedicat per DEPANA per poder tenir un viver amb espècies autòctones i estar preparats en cas de necessitar reforestar alguna zona després d'un incendi.

Projecte entitats Institut Barri Besòs, DEPANA i Parc Natural Collserola, obert a més col.laboradors "I després del foc, que?" (http://www.depana.org/data_original/1211141043_programasetmanaciencia2014.jpg) 1) Xerrades/Taller de divulgació dels valors del parc de Collserola i el que suposa la gestió d’un espai natural protegit per part del Parc Natural de Collserola.

2) Millora dels espais naturals i construïts de la zona:

-Recuperar el traçat d’un antic corriol d’accés al mirador de Montbau, i la seva senyalització.
-Realització de feixines, amb les restes vegetals, a la zona cremada fa poc, per impedir l’erosió i poder replantar-hi.
-Eliminació d’espècies vegetals invasores, com ara el Senecio,  Araujia sericifera, l’Agave americana, Opuntia ficus-índica, etc.

Objectius

-Treballar la cultura de la sostenibilitat i de la terra.
-Construir un entorn social i estil de vida més saludable.
-Millorar les competències bàsiques lingüístiques, matemàtiques i de ciències.
-Sensibilització i educació ambiental, mitjançant el contacte amb la natura, agricultura i treballant l’hort.
-Introduir els alumnes en l’agricultura ecològica, l'estalvi d'aigua i recursos naturals.
-Crear petits entorns agrícoles a les àrees urbanes.
-Reflexionar sobre el model de producció, distribució i consum de la nostra societat.
-Promoure el coneixement rural i tradicional mitjançant un treball l’aprenentatge intergeneracional entre els més petits i més grans.
-Potenciar el treball comunitari, el diàleg, la cooperació i la responsabilitat.

Conclusions

És un projecte que requereix molt d’esforç per a què arribi a bon termini, però sens dubte constitueix una excel·lent oportunitat d’avançar cap als seus objectius per part de les diferents entitats involucrades, raó per la qual farem tot el que sigui a les nostres mans per a aconseguir-ho.

Els alumnes estan encantats amb el fet de sortir a un espai el qual, a poc a poc, sense adonar-se’n, se’l faran seu. A més, paral·lelament al taller es poden construir elements propis de l’hort, el jardí i el planter, complementant-se un taller amb l’altre, i aprendre molt més d’una manera interdisciplinar pràctica i divertida.