17-07-2015
El dimecres 15 de juliol es va presentar el projecte Pont Alimentari, impulsat per la Fundació Prevenció Residus i Consum i la Fundació Banc de Recursos i que compta amb la col·laboració d'una vintena d’entitats i empreses per aprofitar els excedents del sector de la restauració i del comerç d’alimentació.
El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya dóna suport a la iniciativa, a la qual ja s'han adherit empreses com el Grup Bon Preu, Valira o l'empresa de restauració F. Roca.
El Pont Alimentari pretén reduir el malbaratament alimentari i alhora sensibilitzar la població. La iniciativa compta amb el suport del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i ja ha començat a funcionar amb una vintena d'entitats i empreses participants a la ciutat de Barcelona.
El projecte, que es troba en prova pilot fins a finals de setembre a la ciutat de Barcelona, compta amb el suport del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i està funcionant amb una vintena d'entitats i empreses adherides.
Els tres eixos fonamentals del Pont Alimentari són: oferir una diagnosi i una proposta de bones pràctiques envers el malbaratament alimentari a les empreses; accions de sensibilització; i una xarxa d'interacció entre empreses donants i entitats receptores d'aliments per tal d'aprofitar els excedents i donar resposta a una necessitat social. Per això, el projecte es dirigeix a empreses de càtering, restauració o comerços d'aliments que vulguin reduir el malbaratament alimentari als seus establiments i donar els seus excedents, i també a entitats de suport a col·lectius vulnerables de la ciutat de Barcelona (infants, gent gran, famílies, menjadors socials...). Alhora, vol difondre els beneficis ambientals i socioeconòmics associats a la reducció del malbaratament alimentari i incidir en els hàbits dels consumidors, normalitzant actituds com endur-se el menjar i la beguda no consumida dels restaurants o comprar seguint uns criteris adequats.
Segons Rosa Garcia, directora de la Fundació Prevenció de Residus i Consum, "aquest projecte complementa altres iniciatives aportant diversos aspectes diferenciadors: la reducció de residus a través de la diagnosi a les empreses i propostes de bones pràctiques; la immediatesa en aprofitar els excedents alimentaris cuinats o frescos d'aquestes empreses; i el fet que els usuaris de les entitats socials es beneficien de les propietats nutricionals dels menjars cuinats per les empreses col·laboradores".
"Per tant el Pont Alimentari tracta el malbaratament alimentari de forma integral i aporta beneficis ambientals, socials i econòmics. Hem realitzat un protocol que defineix els requeriments legals de seguretat alimentària per garantir unes donacions d'aliments satisfactòries per a totes les parts i signem convenis amb les empreses i les entitats col·laboradores" destaca Marta Beltran, coordinadora de campanyes de la Fundació Prevenció de Residus i Consum.
Mariona Ortiz de Fundació Banc de Recursos descriu com funciona la donació d'excedents alimentaris i que "prèviament analitzem les necessitats i característiques de les entitats socials i els seus beneficiaris per assignar l'empresa donant més adequada prioritzant el criteri de proximitat".
A la roda de premsa hi han assistit representants de les entitats beneficiàries i també de les empreses donants, així com la Sra. Pilar Chiva, directora de l'Àrea de Prevenció i Foment del Reciclatge de l'Agència de Residus de Catalunya, que ha explicat que "combatre el malbaratament alimentari és un dels objectius prioritaris no només a nivell regional sinó també a nivell europeu. El nou programa PRECAT20 preveu un objectiu de reducció del 50% del malbaratament alimentari per a l'any 2020". Per a Sònia Bardají, directora de la Federació de Famílies Monoparentals de Catalunya, "ser part del Pont Alimentari els permet suplir una necessitat bàsica que moltes famílies no poden satisfer". D'altra banda, Jordi Clusella, representant de l'empresa donant F. Roca, ha explicat que "el Pont Alimentari els ajuda a fer un pas més en la millora de la seva gestió aplicant bones pràctiques per reduir encara més el malbaratament". Bonpreu, primera cadena de supermercats que participa en aquesta experiència, considera que la donació dels productes que no poden vendre és una responsabilitat social i, a més a més, una tasca molt agraïda pels mateixos treballadors de l'empresa.Descàrregues