13-02-2018
Les marques blanques fan accessible al gran públic els productes ecològics, malgrat suposar una renúncia als elements socials, com salaris dignes; i ambientals, com la proximitat o de temporada. Reflexions de Beatriz Calvo
Les
marques blanques són
còpies d’altres conegudes, més
barates en no tenir costos de màrqueting i, segons algunes fonts, de menor qualitat.
Marques conegudes fan marques blanques bio per als grans grups de distribució.
Les
grans empreses de distribució
monopolitzen l'
alimentació. El dilema d’aliar-s’hi per arribar al gran públic té riscos i amenaces que divideixen el sector entre els més puristes i els que volen arribar a tothom:
- Per als detractors, el consum ecològic pretén transformar l'economia. Va néixer com alternativa al sistema agroindustrial que enverina el món amb pesticides, adobs, exposen treballadors a agroquímics, genera grans despeses d’aigua i energia, fa minvar la pagesia, perdre sobirania alimentària, desforestació, extinció d’espècies...
- Per al defensors, que el que el gran públic conegui els productes ecològics a les grans superfícies ajuda a pressionar per eliminar l'oli de palma de l’alimentació com ha passat amb diverses cadenes com Alcampo. Pot ser que sigui un rentat de cara, però el seu poder per decidir el que es produeix i el que es ven és enorme; i la cultura col·lectiva es contagia a poc a poc de valors i això pot desencadenar noves victòries.
Els
producte ecològic és
més car. La raó són que els
ajuts al
sector alimentari se’ls emporta l'
agroindústria i que
no inclouen en els seus
costos els efectes
sobre l’ambient i la salut en competència deslleial pels que si tenen en compte la salut, l’ambient i la dignitat dels treballadors. En crisi el preu determina les decisions de compra.
A Espanya
el 78% de les
vendes de
productes ecològics són de
marques blanques que fan desaparèixer la competència. Creixen les marques blanques ecològiques de minoristes com Aldi, amb la marca Gutbio; El Corte Inglés amb la marca Bio; Carrefour, té Bio i Ecoplanet; Lidl, Alcampo, Eroski, etc., també tenen les seves pròpies marques blanques.
Es
marges de negociació amb els distribuïdors
es redueixen en
detriment de
salaris dignes als productors, als treballadors, instal·lacions sostenibles ... Si bé és cert que creen nous llocs de feina.
Al consumidor li toca
triar entre fer política en
defensa de l'ideari ecològic: productes de qualitat, saludables, respectuosos amb l’ambient, de proximitat, de temporada, de preus justos per al pagès, i salaris dignes en tota la cadena de producció, distribució. Això suposarà més esforç personal i econòmic, participar en
grups de consum, donar suport a les empreses que generen teixit social, a les botigues, més desplaçaments per buscar el que necessites.
O escollir el camí més fàcil de les
grans superfícies, on les
marques blanques fan accessible a un
públic molt
més ampli per preu i disponibilitat i permet a més als productors comercialitzar un major nombre de productes. Aquesta opció és imparable i els
fons d'inversió compren empreses de referència que van fer la història del
comerç ecològic que seran transformades per les pràctiques de les multinacionals. Ebro Foods ha comprat Vegetalia per 15 milions d'euros i Celnat, grup francès pioner, per 25,5 milions. Amazon s'ha fet amb Whole Foods, referent americà i anglès. Idilia Foods (Colacao i Nocilla) ha adquirit Biográ. Un conglomerat francès posseeix Natursoy. Nazca Capital té una participació majoritària a El Granero Integral. Potser
sense voler-ho sigui el
motor de
transformació que faci que l'ecològic es popularitzi i la seva major demanda forci
canvis en l'agricultura intensiva i l’abandó dels transgènics, oli de palma, químics, pesticides, antibiòtics en la llet ...
L'element social seguirà sent el seu
punt feble i els que defensen que el consum pot canviar l'economia seguiran la lluita perquè els autèntics referents arribin a l'opinió pública.
Les iniciatives locals i familiars seguiran com l'
opció dels més compromesos. Però els dos mons no tenen per què ser incompatibles.
Més informació:
MARCAS BLANCAS “BIO” A favor y en contra
En el Mapa:
Grups de consum al Mapa B+S