Contaminació i vehicle privat, cap a on anem?

24-07-2017

Hi haurà restriccions pels vehicles contaminants mentre es potencien els punts de recàrrega pels elèctrics.

Les administracions de l’àrea metropolitana van consensuar que els cotxes amb més de 20 anys circularan per Barcelona ni 40 municipis més els dies laborables a partir l'1 de gener de 2019, per retallar un 30% les emissions en 15 anys. La mesura ha rebut dures crítiques dels propietaris d'aquests vehicles.

La prohibició afectarà als turismes matriculats abans de 1999 (106.018 cotxes, el 7% del total registrat a l'àrea de la prohibició) i les furgonetes d'abans de 1996 (22.049, un 16% de la flota), es pot aplicar puntualment a partir de l’1 de desembre si es donen alts índexs de pol·lució a la ciutat.

Per compensar els problemes de mobilitat el Govern, l’Àrea Metropolitana, la Diputació i els ajuntaments dedicaran una inversió de 46 milions d'euros en millores al transport públic, tot i no estar previstes noves ampliacions del metro i que la millora de la xarxa de rodalies depèn de l’estat. També van anunciar la concessió a partir d'enguany d'un abonament gratuït de tres anys pel transport públic pels propietaris de vehicles que se’n desfacin i els lliurin per al seu reciclatge.

Barcelona pateix mala qualitat de l'aire causada pel trànsit malgrat que 190.000 ciutadans han abandonat en els últims anys el cotxe a Catalunya en favor de la bicicleta, segons un informe de l'executiu.

La Direcció General de Trànsit va enviar etiquetes que classifiquen els vehicles:
  • Blava (zero emissions, per a vehicles elèctrics purs, híbrids o de pila de combustible),
  • Verda i blava (híbrids no endollables o a gas natural o gas liquat del petroli),
  • Verda (turismes i furgonetes matriculats a partir de gener de 2006 o dièsel a partir de 2014, i vehicles de més de vuit places o de transport de mercaderies de gasolina o dièsel posteriors a 2014),
  • Groga (turismes i furgonetes lleugeres de gasolina a partir de 2000 i dièsel a partir del 2006, i vehicles de vuit places o més i de transport de tota classe posteriors a 2005).
La resta de vehicles, són els que es veuran afectats per les mesures de restricció de trànsit.

La decisió es va adoptar després que la Comissió Europea (CE) advertís Espanya, Alemanya, França, Itàlia i el Regne Unit que calia rebaixar els nivells de diòxid de nitrogen  a les ciutats. La CE va amenaçar amb acudir al Tribunal de Justícia de la Unió Europea, que hagués pogut imposar elevades sancions als governs incomplidors.

A d’altres països europeus s’han pres mesures semblants, però a Noruega, malgrat ser un dels majors productors de petroli del món, han acordat prohibir la venda de vehicles de combustibles fòssils a partir de 2025 i té un 17% de quota de vehicles elèctrics. Propostes similar s’han fet als Països Baixos, l'Índia (que vol impulsar la transició pel 2030), o Alemanya on també avaluen prohibir la venda a partir del 2030.

Malgrat que molts països estan en transició cap a les renovables, les zero emissions només serien possibles amb un canvi radical en el transport per carretera.

Quan al vehicle elèctric a Catalunya s'han prioritzat punts de recàrrega que garanteixin la mobilitat obligada entre municipis de la mateixa província. A les comarques centrals i de ponent és on queda més feina a fer. Es consolidarà la connexió entre capitals de província. La previsió és que la xarxa de recàrrega ràpida es completi el 2018. S’amplia la xarxa de recàrrega accelerada, que permet càrregues de 120 km en una hora. Es pretén garantir disposar d'estacions de recàrrega ràpida per desplaçaments llargs. L'objectiu és arribar a cobrir la recàrrega ràpida cada 50 km a finals del 2018 i garantir la connexió entre les àrees metropolitanes de Barcelona, Girona, Tarragona i Lleida i l'accés a la Catalunya Central, les Terres de l'Ebre i els Pirineus.

Més informació:
Noruega acuerda prohibir la venta de vehículos de gasolina y diésel en 2025
Barcelona veta los coches sucios
Catalunya afegeix 39 punts a la xarxa de recàrrega ràpida per a vehicles elèctrics

En el Mapa:
Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA)

Darreres Fotografies

Darrers Relats