Caminades per la Sostenibilitat 2019: Història i present industrial


  • Indret cultural
  • Centre social, cultural o de lleure
  • Accessible per a persones amb mobilitat reduïda
  • WIFI municipal gratuït
  • Membre de Barcelona + Sostenible. 2012-2024
  • Compostatge comunitari i escolar
  • Associació i moviments veïnal
  • Hort urbà comunitari i escolar
  • Parc o jardí públic
  • Pipicà i espai d'esbarjo per a gossos
  • Instal·lació d'energia solar fotovoltaica
  • Edifici sostenible
  • Aparcament de bicicletes
  • Espai comunitari i autogestionat
  • Coberta verda
  • Membre de Barcelona + Sostenible. 2024-2034
  • Acord voluntari
  • Aljub per reutilitzar aigües pluvials

Recorregut dissenyat per Raons Públiques. Passejada per descobrir el passat  industrial de Sant Andreu:  la seva història, la seva pervivència i les oportunitats que aquest patrimoni pot generar avui dia. Accessible per a persones amb diversitat funcional.

Punt 1 Inici a la plaça Orfina, Seu del districte de Sant Andreu.

Punt 2 Estació de Sant Andreu Comtal - Rec Comtal. Importància del Rec Comtal en l’estructura urbana de Sant Andreu i en el seu procés d’industrialització (presència d’aigua).
Noves comunicacions vinculades a la industrialització (tren) i superposició de capes històriques: vil·la romana, antiga torre neoclàssica

Punt 3 Can Fabra i Fabra i Coats Grans complexos industrials tèxtils: característiques i evolució. El paper de la reivindicació ciutadana en la seva recuperació: la memòria històrica. Grans nous equipaments de ciutat, nous usos, gestió diversa dels equipaments.

Punt 4 L'actual edifici del Centre Cívic de Sant Andreu va ser originalment la Fàbrica de Can Balcells  i després va acollir les cotxeres del Tramvia de Foc, que va ser el primer tramvia de vapor del Pla de Barcelona. Es va inaugurar l’any 1877 i anava de Sant Andreu a l'Arc de Triomf. Va ser una pas en l'evolució de la indústria del transport de tramvies de cavalls, vapor a elèctric. També va apropar l'annexió a la ciutat de Barcelona (evolució administrativa). Can Balcells i els equipaments culturals de proximitat en edificis patrimonials històrics.

Punt 5 Casal de Barri de Can Portabella Importància de les fàbriques tèxtils com a sistema / conjunt en la forma urbana. Evolució de la valorització del patrimoni industrial: té sentit la conservació de les xemeneies aïllades (Vil·la Olímpica i altres exemples)?

Punt 6 Parc de la Pegaso (talleres Hispano-suiza) Indústria de l’automòbil: evolució en el segle XX (hispano suiza- ENASA, altres exemples a la ciutat). Transformació en espais públics: conversió en parc.

Punt 7 Nau Bostik Tipologia industrial del s.XX. Nous models d’aprofitament del patrimoni industrial: Nau Ivanov, nau Bostik.
 

Punts d'interès de l'itinerari   x 7

Seu del districte de Sant Andreu

Estació de tren de Sant Andreu Comtal

Recinte Fabra i Coats

Centre Cívic Sant Andreu

Casal de Barri Can Portabella

Parc de la Pegaso

Hòrstik

Caminades per la Sostenibilitat 2019: Història i present industrial

Raons Públiques. Passejada per descobrir el passat  industrial de Sant Andreu:  la seva història, la seva pervivència i les oportunitats que aquest patrimoni pot generar avui dia. Accessible per a persones amb diversitat funcional.

Punt 1 Inici a la plaça Orfina, Seu del districte de Sant Andreu.

Punt 2 Estació de Sant Andreu Comtal - Rec Comtal. Importància del Rec Comtal en l’estructura urbana de Sant Andreu i en el seu procés d’industrialització (presència d’aigua).
Noves comunicacions vinculades a la industrialització (tren) i superposició de capes històriques: vil·la romana, antiga torre neoclàssica

Punt 3 Can Fabra i Fabra i Coats Grans complexos industrials tèxtils: característiques i evolució. El paper de la reivindicació ciutadana en la seva recuperació: la memòria històrica. Grans nous equipaments de ciutat, nous usos, gestió diversa dels equipaments.

Punt 4 L'actual edifici del Centre Cívic de Sant Andreu va ser originalment la Fàbrica de Can Balcells  i després va acollir les cotxeres del Tramvia de Foc, que va ser el primer tramvia de vapor del Pla de Barcelona. Es va inaugurar l’any 1877 i anava de Sant Andreu a l'Arc de Triomf. Va ser una pas en l'evolució de la indústria del transport de tramvies de cavalls, vapor a elèctric. També va apropar l'annexió a la ciutat de Barcelona (evolució administrativa). Can Balcells i els equipaments culturals de proximitat en edificis patrimonials històrics.

Punt 5 Casal de Barri de Can Portabella Importància de les fàbriques tèxtils com a sistema / conjunt en la forma urbana. Evolució de la valorització del patrimoni industrial: té sentit la conservació de les xemeneies aïllades (Vil·la Olímpica i altres exemples)?

Punt 6 Parc de la Pegaso (talleres Hispano-suiza) Indústria de l’automòbil: evolució en el segle XX (hispano suiza- ENASA, altres exemples a la ciutat). Transformació en espais públics: conversió en parc.

Punt 7 Nau Bostik Tipologia industrial del s.XX. Nous models d’aprofitament del patrimoni industrial: Nau Ivanov, nau Bostik.
 ">5cdbea8a24dd5d0f7c8b4567
588cacab24dd5dde2f8b456a
588cc8bf24dd5de2318b456a
588cca8624dd5d36328b456a
5a8be12a24dd5d60018b456a
Sant Andreu
Recorregut dissenyat per Raons Públiques. Passejada per descobrir el passat  industrial de Sant Andreu:  la seva història, la seva pervivència i les oportunitats que aquest patrimoni pot generar avui dia. Accessible per a persones amb diversitat funcional.

Punt 1 Inici a la plaça Orfina, Seu del districte de Sant Andreu.

Punt 2 Estació de Sant Andreu Comtal - Rec Comtal. Importància del Rec Comtal en l’estructura urbana de Sant Andreu i en el seu procés d’industrialització (presència d’aigua).
Noves comunicacions vinculades a la industrialització (tren) i superposició de capes històriques: vil·la romana, antiga torre neoclàssica

Punt 3 Can Fabra i Fabra i Coats Grans complexos industrials tèxtils: característiques i evolució. El paper de la reivindicació ciutadana en la seva recuperació: la memòria històrica. Grans nous equipaments de ciutat, nous usos, gestió diversa dels equipaments.

Punt 4 L'actual edifici del Centre Cívic de Sant Andreu va ser originalment la Fàbrica de Can Balcells  i després va acollir les cotxeres del Tramvia de Foc, que va ser el primer tramvia de vapor del Pla de Barcelona. Es va inaugurar l’any 1877 i anava de Sant Andreu a l'Arc de Triomf. Va ser una pas en l'evolució de la indústria del transport de tramvies de cavalls, vapor a elèctric. També va apropar l'annexió a la ciutat de Barcelona (evolució administrativa). Can Balcells i els equipaments culturals de proximitat en edificis patrimonials històrics.

Punt 5 Casal de Barri de Can Portabella Importància de les fàbriques tèxtils com a sistema / conjunt en la forma urbana. Evolució de la valorització del patrimoni industrial: té sentit la conservació de les xemeneies aïllades (Vil·la Olímpica i altres exemples)?

Punt 6 Parc de la Pegaso (talleres Hispano-suiza) Indústria de l’automòbil: evolució en el segle XX (hispano suiza- ENASA, altres exemples a la ciutat). Transformació en espais públics: conversió en parc.

Punt 7 Nau Bostik Tipologia industrial del s.XX. Nous models d’aprofitament del patrimoni industrial: Nau Ivanov, nau Bostik.